Nou pe blog:

Stack Clash : Vulnerabilitate grava Linux parteneriate camscape

Newsletter

fii la zi cu ultimele oferte si noutati camscape si introdu mai jos adresa ta de email pentru abonare la newsletter ...

Server propriu vs Google vs Office365

Nevoia de servicii centralizate in cadrul unei companii si ce alegem in functie de specificul activitatii si buget

In ultima perioada sistemul de valori si alegerile companiilor in materie de infrastructura IT si chiar securitate IT au fost zdruncinate si modificate. Motivul principal este (poate) multitudinea de tehnologii noi, in cloud, online, echipamente mobile cu resurse hardware invidiate de notebook-urile de acum 3 ani, mobilitate crescuta a echipamentelor, si altele din aceeasi zona.

Nimeni nu poate spune ca smartphone-ul, Google Drive, Dropbox, Microsoft Office 365 sau alte tehnologii sau servicii de acest tip nu sunt niste avansuri tehnologice mari. Nimeni nu poate nega ca acestea sunt un real suport pentru utilizatori si chiar ca aduc un plus de eficientizare activitatii angajatilor unei compani.

Dar nimeni nu ar trebui sa spuna, in acelasi timp, ca, la modul general, o solutie/tehnologie/echipament este bun si potrivit pentru orice companie. Aceasta este GRESEALA. Si este aceeasi care a fost repetata in toata istoria tehnologiei, cu precadere in domeniul IT unde, la fel ca la Dacia de pe timpuri, toata lumea se pricepe.

Motivul este simplu: din punctul de vedere al sistemelor IT, companiile sunt diferite, iar solutia perfecta pentru o companie probabil ca nu este (si mai mult ca sigur ca nu este) potrivita pentru alta companie. Mai mult, desi companiile depind de angajatii proprii, companiile nu sunt persoane, in sensul in care au nevoi IT diferite de nevoile persoanelor, chiar de nevoile propriilor angajati. O companie are un numar de angajati. Angajatii lucreaza impreuna pentru a indeplini sarcinile de serviciu si pentru aceasta au nevoie de a accesa impreuna resurse comune, au nevoie de a conlucra la modul general.

Cele spuse mai sus sunt evidente si subintelese in orice companie. Dar asta inseamna ca, din punct de vedere tehnologie si infrastructura IT, angajatii companiei trebuie:
  • sa poata colabora si, mai precis, sa colaboreze usor si productiv, atat intre ei, cat si cu clientii sau partenerii companiei. Aceasta presupune sa foloseasca formate de documente compatibile daca nu identice, mesaje e-mail, acces la resurse comune
  • sa poata fi auditati in sensul existentei unor date privind activitatea lor in si pentru companie, atunci cand folosesc echipamentele si resursele IT ale companiei
  • sa fie asigurati ca datele lor sunt in siguranta, in sensul securizarii accesului la acestea, fiabilitatea echipamentului pe care sunt depozitate, backup periodic, si alte operatiuni conexe
  • sa acceseze resursele companiei din orice locatie dar mai ales in asa fel incat viteza de acces si stabilitatea conexiunii pentru marea parte a activitatii sa fie maxime

In cadrul acestui raport ne vom referi la trei tipuri de resurse comune: fisiere (documente, prezentari, baze de date, etc), casute e-mail si reteaua interna a companiei.

Pentru cei nerabdatori, sariti direct la concluzii. Va recomand insa sa cititi intregul articol atat pentru intelegerea conceptelor cat si a variantelor de implementare.



Reteaua interna a companiei

Conceptul apare atunci cand exista mai multe posturi de lucru (statie de lucru, notebook, smartphone, etc) conectate impreuna intr-o locatie folosind fie cablare structurata fie echipamente wireless, fie ambele.

Aceasta retea interna acceseaza resursele din Internet, fie proprii fie terte, folosind o singura conexiune la Internet.

O astfel de arhitectura ofera componente indispensabile functionarii normale. Astfel, se asigura:
  • protectia retelei interne de atacurile sau in general de accesarile neautorizate din Internet prin rolul de firewall alocat router-ului
  • limitarea accesului echipamentelor din reteaua interna la resursele din Internet in scopul limitarii sau supravegherii traficului
  • posibilitatea interconectarii echipamentelor din reteaua interna pentru partajarea datelor si a perifericelor (imprimante, multifunctionale, etc)

Este important de mentionat ca exista posibilitatea folosirii de aplicatii de tip firewall direct pe echipamentele din reteaua interna (statii de lucru, notebook, etc), orice sistem de operare modern oferind aceasta componenta interna. Acest lucru nu este de obicei valabil si pentru perifericele de retea.

Implementarea unui router/firewall se poate face cu trei categorii de echipamente:
  • router hardware SoHo, pret 70-150 EUR, caracteristici:
    • posibilitatea protectiei firewall pentru accesul din Internet
    • routare a retelei interne, DHCP
    • consum mic de curent
    • router hardware gama enterprise (Cisco, Juniper, Fortinet), pret 300-600 EUR, caracteristici:
    • posibilitatea protectiei firewall pentru accesul din Internet, cu o putere mult mai mare decat varianta SoHo, si evident cu posibilitati extinse de filtrare
    • routare a retelei interne, DHCP
  • posibilitatea crearii de tunele VPN pentru accesul notebook-urilor sau altor echipamente din Internet la resursele retelei interne
  • consum mic de curent
  • router software Linux/BSD, pret 300-1000 EUR, caracteristici:
  • posibilitatea protectiei firewall pentru accesul din Internet
  • limitarea si controlarea accesului statiilor de lucru la resurse din Internet atat pe port cat si pe destinatie. Limitare de acces la pagini web cu continut pornografic, extra business in general
  • posibilitatea crearii de tunele VPN pentru accesul notebook-urilor sau altor echipamente din Internet la resursele retelei interne
  • posibilitatea acordarii de roluri suplimentare, de exemplu server de fisiere sau server e-mail



Partajarea de fisiere

Orice companie are unul sau mai multe grupuri de angajati care lucreaza intr-un anumit moment pe acelasi set de documente (documente tip Microsoft Office, fisiere grafice, baze de date, etc). Aceste resurse sunt de obicei catalogate ca fiind private companiei si sunt caracterizate de nevoia unui acces rapid si concurent.

Conceptele implicate in partajarea de fisiere, care decid implementarea sistemului:
  • identificarea utilizatorului prin folosirea unui set nume utilizator si parola unice in sistem
  • versionarea documentelor: copii multiple in timp ale fisierelor pentru posibilitatea intoarcerii la o versiune anterioara in caz de eroare
  • auditarea sistemului: posibilitatea evidentierii printr-un sistem de logare a accesului in timp si din punct de vedere al activitatii a unui utilizator asupra unui document
  • fiabilitatea crescuta fata de statiile de lucru uzuale a suportului fizic pe care sunt depozitate documentele

Asigurarea acestui serviciu se poate face in doua variante:
  • server local de fisiere, caracteristici:
    • pret incepand cu 300 EUR functie de capacitatea necesara si numarul de utilizatori
    • viteza mare de acces, atat pentru fisiere mici cat si pentru cele mari, resursele fiind locale
    • accesul la documente nu depinde de conexiunea la Internet
    • usurinta in aplicarea politicilor de securitate, atat asupra fisierelor cat si asupra utilizatorilor si a statiilor de lucru ale acestora
    • auditarea accesului la resurse, evidenta activitatii angajatilor asupra documentelor
    • posibilitatea accesului din orice locatie
    • pentru anumite tipuri de servere, nevoia unei camere tehnice cu dotari precum: UPS, rack, aer conditionat, acces securizat
  • partajare fisiere in cloud (Google Drive, Dropbox, Microsoft Office 365, Safecloud, altele):
    • fara investitie initiala, pret lunar direct proportional cu spatiul utilizat
    • viteza de acces rezonabila pentru fisiere uzuale, slaba pentru fisiere mari sau pentru accesarea fisierelor cu cerinte mari de viteza
    • sisteme primitive de drepturi de acces, dar sigure
    • depinde de accesul la internet
    • posibilitatea accesului din orice locatie



Casute e-mail

Companiile folosesc intens mesageria e-mail in activitatea curenta. In acest sens, angajatii companiei au adrese e-mail alocate, de obicei din domeniul proprietate al companiei (de exemplu nume.angajat@domeniul-companiei.ro).

Acest tip de resursa este caracterizat de nevoia unui downtime cat mai mic. Nu conteaza cat timp din zi trimit mesaje angajatii, conteaza ca acest sistem trebuie sa fie pregatit sa primeasca mesaje oricand, deci nu are legatura cu programul de lucru.

Conceptele implicate in acest sistem:
  • identificarea utilizatorului prin folosirea unui set nume utilizator si parola unice in sistem
  • auditarea sistemului: posibilitatea evidentierii printr-un sistem de logare a accesului in timp si din punct de vedere a activitatii a unui utilizator
  • fiabilitatea crescuta a suportului fizic, in acest sens recomandandu-se conturi de tip IMAP in defavoarea celor de tip POP3. La un cont IMAP, toate mesajele sunt si raman pe serverul e-mail, indiferent ce se intampla cu statia de lucru pe care este instalat contul e-mail. In cazul unei defectiuni a statiei de lucru, angajatul isi poate continua activitatea folosind interfata webmail sau instaland contul pe o alta statie de lucru
  • disponibilitate crescuta (downtime minim)
  • sisteme de protectie a informatiei si a accesului la aceasta

Asigurarea acestui serviciu se poate face in doua variante:
  • server local, caracteristici:
    • pret incepand cu 300 EUR functie de capacitatea necesara si numarul de utilizatori, cu avantajul folosirii in acest scop a serverului de fisiere si/sau a firewall-ului
    • viteza mare de acces, atat pentru fisiere mici cat si pentru cele mari, resursele fiind locale
    • auditarea accesului la resurse, evidenta activitatii angajatilor asupra mesajelor
    • posibilitatea accesului din orice locatie
    • nevoia unei conexiuni puternice si stabile la Internet
    • nevoia unei camere tehnice cu dotari precum: UPS, rack, aer conditionat, acces securizat si altele
  • externalizare (shared hosting, server colocat in datacenter, server virtual, servicii Google Business, Microsoft Office 365):
    • fara investitie initiala, pret lunar direct proportional cu spatiul utilizat. Exemple de preturi, in ordine crescatoare:
      • Quickhosting Shared Hosting: 120 EUR/an pentru 10GB spatiu
      • Quickhosting VPS: 19 EUR/luna pentru 1 procesor, 2GB RAM, 80GB HDD, 30 EUR/luna suplimentar si optional pentru mentenanta sistemului
      • Google Business: 5 USD/luna/utilizator pentru 25 GB spatiu (folosit ca suport e-mail dar si ca file storage la alegere)
      • Google Business PRO: 10 USD/luna/utilizator in aceleasi conditii ca la Google Business dar include si suport
      • Microsoft Office 365: 90 EUR/an/utilizator pentru 25 GB spatiu, dar include si licente software pentru Microsoft Office, etc.
    • viteza de acces rezonabila pentru mesaje uzuale, slaba pentru mesaje mari sau pentru accesarea mesajelor cu cerinte mari de viteza
    • depinde de accesul la internet
    • posibilitatea accesului din orice locatie



Concluzii

Orice companie are nevoie de resurse IT partajate, de protectia retelei interne, de fisiere partajate si de serviciul e-mail. Importanta este alegerea solutiei optime, atat din punct de vedere al caracteristicilor dorite cat si din punct de vedere al TCO (Total Cost of Ownership – pretul real platit).



Pentru SoHo (companii intre 1 – 5 angajati):

Acest tip de companie urmareste investitii minime in IT, pentru o securitate si usurinta in utilizare rezonabile. De obicei are o conexiune Internet ieftina, cu un SLA mediu sau slab, aceasta excluzand mentinerea unui serviciu e-mail local datorita downtime-ului estimat relativ ridicat.

Se poate implementa protectia retelei interne folosind un router hardware ieftin cu conditia ca toate celelalte resurse sa fie externalizate. Altfel, cealalta varianta este comasarea serviciilor de firewall si partajare fisiere intr-un singur echipament.

Pentru partajarea fisierelor se recomanda fie folosirea unui server de fisiere ieftin, nerackabil (in zona 300-500 EUR) care sa aiba si rolul de firewall, fie folosirea unui serviciu extern (Google Drive, Dropbox, Microsoft Office 365, Safecloud).

Pentru serviciul e-mail se recomanda shared hosting-ul, (Quickhosting Shared cu un pret de 120 EUR/an) sau Google Business (5 USD/utilizator/luna pentru 25GB/utilizator).



Pentru companii cu 5 – 30 angajati:

Acest tip de companie urmareste investitii medii in IT, pentru o securitate si usurinta in utilizare crescute. Are fie o conexiune Internet ieftina, cu un SLA mediu, aceasta excluzand mentinerea unui serviciu e-mail local datorita downtime-ului relativ ridicat, fie o conexiune stabila si de calitate, cu SLA mic.

Protectia retelei interne trebuie facuta folosind fie un router hardware din gama de pret 300-600 EUR (Cisco, Juniper, Fortinet), fie un router software Linux/BSD. Cea de-a doua este de preferat ca raport calitate/pret, putandu-se implementa usor servicii suplimentare de protectie si control al accesului.

Pentru partajarea fisierelor se recomanda folosirea unui server de fisiere mediu, rackabil (in zona 500-1000 EUR) care sa aiba si rolul de firewall. Daca exista multi utilizatori mobili, ocazional dar numai cu titlu suplimentar, se recomanda folosirea unui serviciu extern (Google Drive, Dropbox, Microsoft Office 365, Safecloud).

Pentru serviciul e-mail se recomanda shared hosting-ul, (Quickhosting Shared cu un pret de 120 EUR/an pentru 10GB de date) sau Google Business PRO (10 USD/utilizator/luna pentru 25GB/utilizator). Daca exista o cantitate relativ mare de mesaje stocate (peste 50GB) sau de utilizatori (peste 20), se recomanda un serviciu de tip Quickhosting VPS cu un pret de 49 EUR/luna inclusiv mentenanta si suport.



Pentru companii peste 30 angajati:

Acest tip de companie urmareste investitii ferme in IT, pentru o securitate si usurinta in utilizare maxime. Are fie o conexiune Internet stabila si de calitate, cu SLA mic, eventual redundanta, fie implementeaza un failover cu doi provideri de Internet, fie are propria clasa de adrese IP si ruleaza un router BGP.

Protectia retelei interne trebuie facuta folosind fie un router hardware din gama de pret 300-600 EUR (Cisco, Juniper, Fortinet), fie un router software Linux/BSD. Cea de-a doua este de preferat ca raport calitate/pret, putandu-se implementa usor servicii suplimentare de protectie si control al accesului.

Pentru partajarea fisierelor se recomanda minim folosirea unui server de fisiere mediu, rackabil (in zona 500-1000 EUR) care sa aiba si rolul de firewall. Daca exista multi utilizatori mobili, ocazional dar numai cu titlu suplimentar, se recomanda folosirea unui serviciu extern (Google Drive, Dropbox, Microsoft Office 365, Safecloud).

Pentru serviciul e-mail se recomanda fie server local de e-mail, fie colocare intr-un datacenter dedicat.

camscape,31 martie 2013
Vrei sa primesti pe email articolele CAMSCAPE ? Inscrie-te aici si le vei primi automat.
21/06/2017Stack Clash : Vulnerabilitate grava Linux14/05/2017Microsoft Ransom Malware: WannaCry sau WCry04/04/2017la Karting, v2.023/03/2017Solutii marketing, generare studii de piata23/03/2017Solutii marketing, transmitere emailuri comerciale17/03/2017Probleme RIPE si ARIN07/03/2017WiFi vs cablu24/02/2017Cloudbleed - o vulnerabilitate care a afectat milioane de siteuri12/02/2017Exploit Wordpress09/02/2017Uite taxa nu e taxa07/01/2017HTTPS obligatoriu pentru Google05/01/2017Domeniile .ro cu plata anuala22/12/2016Craciun Fericit!05/10/2016IMWORLD 201623/09/2016500 milioane de conturi de la Yahoo29/08/2016la 20 de ani02/06/2016Vulnerabilitate Wordpress WP Mobile Detector22/05/2016Securitate webhosting, WordPress, fisiere backup, fisiere configurare site10/05/2016Aventurierii IT-isti04/05/2016Vulnerabilitate ImageMagick: ImageTragick13/04/2016Microsoft SQL Server 2016 pe Linux02/03/2016Vulnerabilitate OpenSSL DROWN29/02/2016Routere si securitate22/02/2016Locky Ransomware19/12/2015Vulnerabilitate Microsoft Outlook19/12/2015HTTP2 sau de ce un site are nevoie de HTTPS15/12/2015Vulnerabilitate grava JOOMLA07/12/2015Protectie CryptoWall05/12/2015Hosting PHP 7 in Romania02/10/2015CAMSCAPE la IMWORLD 201502/10/2015Microsoft Update compromis23/08/2015Sistem SIP anti frauda15/08/2015Vulnerabilitate SSH30/07/2015Telekom si acces DNS30/07/2015Vulnerabilitate grava DNS Bind09/07/2015Vulnerabilitate grava OpenSSL08/07/2015Zendesk si verificare email de suport24/06/2015ICANN doreste un WHOIS cu toate informatiile la vedere24/06/2015SMS dupa fiecare apel primit10/06/2015Servere cu uptime de 3 ani, fara intreruperi26/05/2015Callcenter TAXI PELICANUL17/05/2015Asterisk PBX VoIP in limba romana17/05/2015Rapoarte pentru centrale telefonice17/05/2015Telefon cu disc pentru centrale VoIP08/05/2015Vulnerabilitate Wordpress genericons26/04/2015Iphone 6 si DNSBL24/04/2015Vulnerabilitate Wordpress .... din nou07/04/2015Vulnerabilitate Wordpress23/03/2015Cat de importanta este o parola si ce trebuie sa contina o parola14/03/2015Antispam performant14/03/2015OpenSSL 1.0.204/03/20151 Leu va rog!11/02/2015Hosting Phalcon08/02/2015Sistem de backup incremental SyncBackup03/02/2015SPAM: Ocuparea fortei de munca oportunitate ID:7766526/01/2015Promotie calculator DELL PC Optiplex 3020 MiniTower12/01/2015Sistem de backup incremental gratuit05/01/2015PageSpeed - optimizare automata site-uri26/12/2014Callcenter VoIP cu matchmaking agent - client21/12/2014Securitate Linux: O noua vulnerabilitate grava NTP permite executia de cod remote19/12/2014Craciun fericit si La Multi Ani!19/12/2014Asterisk PBX cu telefoane VoIP Cisco 794201/12/2014Statie grafica de 20 de ori mai rapida decat un PC normal26/11/2014Blackfriday: Optimizare MySQL16/11/2014Vulnerabilitate Microsoft Secure Channel MS14-06616/11/2014Manager Relatii cu Clientii - spam03/11/2014Intel NUC, un calculator mic, rapid si comod03/11/2014SEO ridicat prin folosirea HTTPS, la recomandarea Google28/10/2014Test SERVER Black Friday 201416/10/2014Securitate OpenSSL vulnerabilitatea POODLE07/10/2014CAMSCAPE la IMWORLD 201428/09/2014Shellshock: securitatea serverului tau poate fi grav compromisa12/06/2014Sistem Antispam Junkify02/06/2014Atac spam02/06/2014SMS Gateway29/05/2014e-mail PUSH service23/04/2014Pentru ca ... server22/04/2014Butonul Start in Windows 817/04/2014Echipa CAMSCAPE va doreste Paste Fericit !16/04/2014Spam, Spam, Spam11/04/2014Securitatea serverului tau ar putea fi compromisa! - Heartbleed: o grava bresa de securitate10/04/2014OpenVPN vs PPTP vs IPsec04/04/2014Storage 48TB la doar 6700 EUR. Pentru ca ... Storage01/04/2014Modul Apache H26407/03/2014Incetarea asistentei pentru Windows XP si Office 200314/02/2014Atac DDoS folosind servere NTP14/02/2014Statie grafica de 13 ori mai rapida decat un PC normal19/12/2013A venit iarasi Mosul !18/12/2013CAMSCAPE 17 ANI11/12/2013Solutii complete pentru un Black Friday de succes25/11/2013Tableta de Black Friday22/11/2013Nu rata oferta Camscape de Black Friday: 4 luni de Abonament IT GRATUIT !12/11/2013We are Klingons !08/11/2013Inca un callcenter HASH livrat: StarShinerS.ro08/11/2013Black Friday, sau cat de multi vizitatori poti primi in magazinul tau online09/10/2013Calculatoare Intel LOOP All In One, prin CAMSCAPE27/09/2013VoiceBlue Next 2N - gateway VoIP25/09/2013Parteneriat 2N - solutii VOIP SIP si M2M09/09/2013CUPA COMISIONARULUI 2013 PARTEA II06/08/2013A fost lansat WinRAR 5.004/07/2013Tendinte in securitatea IT23/06/2013Dezinstalare antivirus McAfee13/06/2013Protectia echipamentelor IT impotriva incendiului03/06/2013Platiti in rate echipamentele IT de care aveti nevoie03/06/2013Instalare RCDPS, ECS, ICS si SOCLASS - NCTS pe Microsoft Windows 8 6428/05/2013Aventuri la pescuit - Cupa Comisionarului27/05/2013OpenVPN vs PPTP26/05/2013Economie de curent22/05/2013Foloseste si tu WinRAR legal07/05/2013Camscape a devenit mai verde si pentru asta a primit 10% discount !30/04/2013Protectia datelor prin criptare cu BitLocker sau TrueCrypt23/04/2013Accelerator de aplicatie - FusionIO - ioFX22/04/2013Am un bug17/04/2013802.11ac cea mai rapida conexiune wireless09/04/2013Sectiune Download06/04/2013Acces Remote Gratuit02/04/2013Cloud! The right way31/03/2013Server propriu vs Google vs Office36526/03/2013Cel mai mare atac informatic al tuturor timpurilor25/03/2013Pirateria software genereaza pierderi substantiale pentru consumatori si companii20/03/2013Optimizarea paginilor web pentru mobil: camscape.ro14/03/2013linuxsourceupdate.org14/03/2013Server modular Intel14/03/2013Lansare proiect fotoland.ro09/01/2013Angajatul lunii decembrie 201221/12/2012A venit Mos Craciun !18/12/2012La Multi Ani camscape !18/12/2012Antivirus de Craciun18/12/2012La Multi Ani 2013 !03/12/2012Windows 8, Intel si Vodafone iti ofera 12 luni de internet gratuit28/11/2012Google hack DNS poisoning14/11/2012Asbis Partner Roadshow 201212/11/2012Un idiot intr-o lume de descreierati05/11/2012Promotie avast: Avast! sustine partenerii business02/11/2012Un weekend minunat cu camscape31/10/2012De ce vrem sa ne cumparam o tableta?11/10/2012Tablete cu sisteme de operare Android, iOS, Windows dar si smartphone-uri!03/10/2012Angajatul lunii septembrie 201202/10/2012Angajat nou Camscape ...02/10/2012Promotie antivirus avast Octombrie 201201/10/2012Distribuitor autorizat Kaspersky Lab Romania28/09/2012Parteneriate Adobe si Apple28/09/2012Lansare itkb.ro - IT knowledge base05/09/2012Angajatul lunii august 2012
camscape logo white © 1996 - 2017 Camscape Services SRL
All rights reserved

Compania | Contact | blog
CAMSCAPE ISO 9001 - 27001 ISO 9001:2008
ISO/IEC 27001:2013
Servicii IT
click2call
solicita suport camscape
security feeds
close
click2call este serviciul prin care ne poti suna GRATUIT printr-un simplu click.

Efectuarea unui apel :
Pentru a efectua un apel GRATUIT catre camscape trebuie sa completati corect formularul din stanga: Numele dvs., Telefonul dvs., codul antispam si sa dati click pe butonul Suna.

Cum functioneaza ?
Simplu, noi va sunam pe dumneavoastra si va conectam cu unul dintre operatorii nostri.
Fara nici un cost.

Termeni si conditii de utilizare serviciu click2call
click2call functioneaza de luni pana vineri, in intervalul orar 9-18 si se adreseaza in special persoanelor doritoare sa afle informatii curente despre serviciile IT oferite de camscape
Serviciul este limitat la un apel per ora per IP. Apelurile precum si datele de conectare la formularul serviciului pot fi inregistrate pentru a preveni abuzul in folosirea serviciului.
Se considera abuz in folosirea serviciului si se va pedepsi conform legislatiei in vigoare: folosirea unui numar de telefon altul decat cel personal.

Folosirea serviciului click2call implica acceptarea prezentelor termeni si conditii.
Numele dvs. *
Telefonul dvs. *
* campuri obligatorii
Accept termenii si conditiile de utilizare click2call
close
Numele dvs. *
Email *
Telefon
Compania
Problema semnalata *
* campuri obligatorii